torsdag 4. september 2014

Tørrdrakt Cirrus Crewsaver








I sommer 2012 kjøpte jeg min første tørrdrakt, en Cirrus Crewsaver. Den kan ikke anbefales.












Det positive...


Jeg inrømmer at Cirrusen har noen gode sider
  1. Latexføttene er fortsatt i orden
  2. Lommen på venstre lår hadde plass for en gummistrikk (for å tette halsen), neoprenlue og solkrem
  3. Drakten har en innerlomme med borrelås for bilnøkkelen
  4. Glidelåsen på framside gjørde det forholdsmessig enkelt å ta tørrdrakten av og på
  5. Menn liker one-piecen i fleece som følger med. De fleste kvinner foretrekker vel bukse og genser under tørrdrakten. 





Del 1: Ikke helt tett

Denne delen skrev jeg i sommer 2014. Allerede etter to år var det mye å være misfornøyd med.
1. Svært dårlige sømmer

Crewsaver har gjort den dårlig jobb da de limte sømmene. Kun noen få av sømmene er forsterket med tetningsbånd. Den første reparasjonen hadde jeg etter 8 måneder. Etter hvert ble alle sømmer limt på nytt, og delvis også sydd over.


Armmansjettene består av henholdsvis tre, halsmansjetten av fire stykker neopren. Ved den nye Ursuit-drakten er de laget av henholdsvis ett stykke. Mange unødvendige sømmer og kanskje også dårlig kvalitet på neopren gjør mansjettene mindre elastiske og vanskeligere å få av og på enn den trangere Ursuit-drakten. I tillegg er det mer sømmer som kan ødelegges. Ekstra raskt går der hovr tre stykker støter mot hverandre.







2. Halsmansjetten er alt for stor
Uli Schreiber, en tysk produsent av neopren-tørrdrakter etter mål, anbefaler at omkretsen på halsmansjetten (i 4mm Neopren) skal være 91% av halsvidden.

Jeg har en halsvidde på 31cm. Den ideale halsmansjetten hadde altså vært på 28cm. Halsmansjetten på Cirrusen (i minste størrelse S) hadde etter noen uker en omkrets på 37cm. Det er mulig at mansjetten har blitt videre, men jeg har ikke målt da drakten var ny. Til sammenligning: Halsmansjetten til den nye Ursuit-drakten har en ytre omkrets på ca 29cm.

Jeg har gjort en provisorisk fiks med en ca 3 cm bred, og trang gummistrikk ("kveler") rundt halsmansjetten. Etter hvert fikk jeg strammet inn halsmansjetten til 31cm og drakten ble brukbar tett på halsen.


3. Når man først er misfornøyd
For stor halsmansjett og utette sømmer er et absolutt NoGo for en tørrdrakt. Etter tre ruller dryppet det fra klærne mine. Jeg har ikke lyst til å oppleve det hvis det blåser opp under en vintertur med 4 grader i vannet.

Det var noen småting til som jeg har lagt merke til. Sammenlignet med flommen p.g.a utette mansjetter er det banaliteter. De hadde ikke fått meg til å kjøpe ny drakt. Men de bidrar til det generelle inntrykket om dette Crewsaver-produktet:
  • Stoffet er ikke helt tett. Selv da drakta var ny ble rumpa litt fuktig når det sto vann på kajakksetet. En venn som har hatt en Cirrus tørrdrakt i to år har blitt søkkvåt under et kurs hvor han var i vannet i mer enn 20 minutter. For ham føles det som om vannet siver gjennom stoffet. Vi fikk fortalt at dette skyldes slitsasje på Goretex-membrenane og skjer ved alle tørrdrakter hvis de brukes mye. 
  • Glidelåsen på den nykjøpte drakten var så tungt å lukke at den måtte smøres med det samme. Dette kunne egentlig produsenten ha gjort. 
  • Det løser seg tråder på stoffkanten av glidelåsen, som kan komme inn i glidelåsen og blokkere den. Jeg har fjernet trådene. Hvis dette fortsetter, så eroderer stoffet , som holder glidelåsen, borte. 
  • Glidelaget på inside av neoprenmansjettene er nesten slitt bort. 

Normal slitasje?

Tørrdrakten ble brukt 1-2 ganger i uka til padling, rull- og redningsøvelser på havet. Som anbefalt har jeg skylt drakten i ferskvann etter hvert bruk. Den fikk tørke i skyggen og ble oppbevart på en kleshenger. De første sømmene måtte fikses etter 8 måneder.

I 1994 kjøpte jeg en neopren long-john og en neoprenjacke (Spider Economy Line). Etter noen års bruk hang de i skapet i 10 år. For to år siden begynte jeg å bruke den igjen for rulletrening i basseng og om sommeren. Alle sømmer er fortsatt intakte uten tegn til slitasje. Også neoprensokkene mine er 20 år gamle og fremdeles i bruk.

Det er altså mulig å lime neopren slik at det holder i 20 år. Produsenten Crewsaver er tilsynelatende ikke i stand til det.

Reparasjoner

Det er mulig å lime de ødelagte sømmene. Jeg har brukt limen Black Witch fra firmaet McNett. P.g.a formen til mansjettene kan man lime kun kortere stykker med en gang. Dette gjør arbeidet møysommelig og tidskrevende. Limen må først herde i 1-2 timer før man kan fortsette og fikse de neste 10cm. Riktig godt for helsa er limdampen heller ikke. Det er lurt å gjøre det utendørs eller i et godt ventilert rom.

Reparasjonene holdt inntil jeg måtte kaste tørrdrakten av andre grunner.

Del 2: Rett i søpla

Jeg brukte atskillig tid til reparasjoner og tilpasninger. Etter dette var tørrdrakta såpass tett, at jeg brukte det vinteren over. Jeg skulle jo spare den dyre nye Ursuit-drakten.

I mai 2015 var jeg på en en-ukes padlekurs. Etter kurset var tørrdrakta ferdig. De første tre dager ble jeg ikke mer fuktig enn vanlig ved ruller. Ved en redningsøvelse den fjerde dagen fosset vannet inn så snart jeg var ut av kajakken. Jeg trodde at glidelåsen var åpen, men det var det ikke. Jeg fant ingen hull og brukte tørrdrakten igjen den siste dagen. Denne gangen ble jeg klissvåt allerede etter ett velt med påfølgende rulle, og måtte skifte.

Får å finne lekkasjen vrengte jeg tørrdrakten med innsiden ut, knøt igjen armer og bein, og fylte den med vann fra hageslangen.

Det rislet muntert hvor selen hadde løsnet fra drakten

Det dryppet fra nedre delen av glidelåsen og fra stedet hvor glidelåsen var limt til tørrdrakta

Etter kanskje to minutter sivet vannet diffust gjennom hele stoffet. Dette var hinsides enhver reparasjon. Cirrusen gikk- drøyt tre år etter kjøpet- rett i søpla. Jeg betalte rundt 4500 kr og padlet rundt 900km med den. Det var altså en kilometerpris på 5 kroner!

Flaks hadde jeg med tid og sted av vannlekkasjen. Det hadde vært verre med lekkasje på en vintertur!

Fasit

Min Crewsaver Cirrus tørrdrakt måtte repareres allerede etter få måneders bruk og måtte skiftes ut etter mindre enn tre år. Jeg ville ikke kjøpe denne tørrdrakten en gang til og kan ikke anbefale den. Hvis man allerede har en Cirrus, bør man sjekke mansjettene og tettheten regelmessig. Man må regne med at det plutselig oppstår svære lekkasjer.

Historie

Opprettet: 2014-0904
Edit: 2015-08-04